Modtagere af Hans-Pavia Rosing´s Lederskabspris offentliggøres (Only in Danish)

Wednesday 22nd of January 2020

22. januar 2020

Vi kan nu offentliggøre de første modtagere af ICC´s Hans-Pavia Rosing´s Lederskabspris.

Med start fra 2020 vil forbilleder blandt Inuit ungdom fra Canada, Tjukotka, Alaska og Grønland årligt modtage Hans-Pavia Rosing´s Lederskabspris.

De første modtagere er:

Janessa Elanik – Canada

Tatyana Oleinikova – Tjukotka

Samantha Harrison – Alaska

Pipaluk Hammeken – Grønland

Pipaluk Hammeken som er 26 år er født og opvokset i Uummannaq og nu bosiddende i Nuuk. Inuit sprog, traditioner og kultur er Pipaluk´s store interesse. Prisen som medfølger 1000 US$ vil Pipaluk bl.a. bruge til at sprede og styrke inuitsamarbejdet.

ICC stiftede Hans-Pavia Rosings Lederskabspris i 2019 for at minde og ære ham som den første præsident for organisationen efter hans for tidlige bortgang i 2018.

Prisen er til unge Inuit, der inspirerer andre – ”maligassiuisut”. Det er at fremhæve de unge, der tager lederskab i vores samfund. Der er mange unge, der driver egne virksomheder, der er fangere og fiskere, laver vigtigt frivilligt arbejde på forskellige niveauer indenfor økonomiske, sociale, kulturelle og politiske områder.

• Jeg lykønsker alle som har fået tildelt prisen. Jeg er beæret over at have været medvirkende til at stifte prisen og samtidig er jeg ikke i tvivl om at prisen vil være en god inspiration for vores ungdom til større interesse for vort samarbejdet blandt Inuit og vore internationale relationer, siger ICC Grønlands præsident Hjalmar Dahl og forsatte;
  • Hans-Pavia Rosing blev valgt som den første præsident under ICC´s stiftende generalforsamling i Nuuk i 1980. I år bliver ICC´s 40 års jubilæum, som er en god sammentræf med uddelingen af prisen, slutter Hjalmar Dahl.

Subscribe to our newsletter