ICC’s online Sundhedstopmøde begynder i dag Fokus på Inuit kultur og sundhed

Wednesday 22nd of September 2021

ICC’s online Sundhedstopmøde begynder i dag Fokus på Inuit kultur og sundhed

Nuuk, 20. september 2021

Inuit Circumpolar Council (ICC) kan nu med glæde annoncere den virtuelle Inuit topmøde vedr. Sundhed (Inuit Health Summit) som finder sted fra d. 20. september til 26. oktober 2021. Circumpolar Inuit Styregruppen for Sundhed (CIHSC) har planlagt dette topmøde i over to år.

“Som Inuit ved vi, at kulturel kontinuitet er en beskyttende faktor mod selvmord,” siger ICC – formand Dalee Sambo Dorough. “Inuit Health Summit er et møde, hvor unge åbent kan diskutere, hvad der understøtter og ikke støtter deres forbindelse til kultur og fremme den tilværelse, hvor vi alle hører hjemme. Unge får selskab af ældre og Inuit-ledere. De er ivrige efter at høre deres tanker og perspektiver og støtte dem i denne rejse for at føre Inuit kulturen videre til vores kollektive trivsel. Jeg roser arrangørerne af dette topmøde for deres kreativitet og vedholdenhed i arbejdet med afholdelsen af ICC 2021 Topmøde vedr. Sundhed.”

ICC Topmøde vedr. Sundhed i 2021 begynder i dag med deltagelse af over 50 Inuit fra hele Inuit Nunaat (Alaska, Canada, Chukotka og Grønland). Deltagerne omfatter unge, ældre, CIHSC medlemmer og ICC-ledere. Deres meldinger vil blive indspillet, så de kan deles bredt og hjælpe med at guide politikeres, planlæggeres og andre myndigheders arbejde inden for mental velvære.

“Jeg glæder mig til at byde alle deltagere velkommen til ICC Topmødet vedr. Sundhed 2021”, udtaler CIHSC ́s formand Minnie Gray og fortsætter:

”Vi har alle været igennem meget i løbet af de sidste 18 måneder, og vi har fundet nye måder at forbinde Inuit fra forskellige samfund. Dette virtuelle format har vist sig at være meget effektivt i forholdet til lokal til global virtuel udveksling kaldet “Local 2 Global Virtual Knowledge Exchange”, der blev afholdt online i februar og marts 2021. I løbet af de næste uger kan deltagerne se frem til et topmøde, der er skræddersyet til Inuit ́s behov og kulturelle værdier. ”

Tre grupper på 18 personer deltager i seks sessioner fra 20. september til 26. oktober 2021. Tre timers sessioner afholdes på Zoom. Topmødet er tilgængeligt for grønlandsk, inuktitut, russisk og engelsktalende. Den sidste session den 26. oktober vil bringe alle sammen til en kulturel fest og diskussion om næste trin af arbejdet.

Mødedeltagerne vil se de medvirkende i aktiviteter som: “Livets træ”, “Det kulturelle Isberg”, “Forældreskab med Inuit Værdier ”,” Kulturel genvinding og forebyggelsesartikler inden for selvmordsforebyggelse. En præsentation af generalguvernør Mary Simon er inkluderet i den sidste session den 26. oktober 2021.

Dette stormøde er et direkte resultat af ICC ́s Utqiaġvik Erklæring fra 2018, der pålagde ICC at være vært for et cirkumpolær Inuit stormøde om sundhed og velvære med fokus på indsatser og initiativer i arbejdet med at reducere og udrydde sundhedsforskelle der skader vores familier og prioritere mental velvære, afskaffelse af forskellige former for afhængighed og forebyggelse af selvmord. ”

Til top mødet vil grønlandske deltagere være bl.a.: Paarisa, Center for Folkesundhed i Grønland, MIO, Sorlak, Universitetsstuderende, andre unge der er interesserede og Kalaallit Røde Korsiat – INUA.

Kontakt:

Tukumminnguaq Nykjær Olsen ICC Kalaallit Nunaat
Tlf.: 32 36 32
E-mail: tukumminnguaq@inuit.org

Inuit Circumpolar Council – Greenland • P.O. Box 204, Ceresvej 7, 3900 Nuuk, Greenland Phone +299 323632 • E-mail iccgreenland@inuit.org

Subscribe to our newsletter

Post A Comment